UWAGA: Wpis dotyczy roku 2020 i może zawierać nieaktualne informacje!!! Nie biorę odpowiedzialności za niepoprawne wypełnienie deklaracji, nawet jeśli błąd wynika z zastosowania poniższych instrukcji. Sam/a odpowiadasz za poprawność złożonej deklaracji.
Pracujesz w Holandii? Musisz więc pomyśleć o tym, aby rozliczyć się z podatku dochodowego. Większość z nas decyduje się na pomoc osób trzecich, co może kosztować nas nawet kilkadziesiąt euro. Jak się jednak okazuje, rozliczyć z podatku możemy się sami i wcale nie musi to być tak trudne jak nam się pierwotnie wydawało. Oczywiście wszystko jest zależne od naszej sytuacji.
Osobiście polecam skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy podatkowego w sytuacjach mocno złożonych i kiedy prowadzimy własną działalność gospodarczą. Doradca lepiej wie jakie ulgi nam się należą i nie omieszka z nich skorzystać. Zna kruczki i wie jak zrobić, żebyśmy maksymalnie na tym zyskali. W efekcie zamiast płacić podatek, możemy uzyskać zwrot. Dlatego czasami warto odżałować te kilkadziesiąt euro w imię większej korzyści.
Jeśli jednak nie prowadzimy firmy, możemy spróbować rozliczyć się sami. Składanie zeznania online możemy przerwać w każdym momencie, a dane zostaną zapisane. Dopóki nie wyślemy zeznania, możemy wprowadzać wszelkie zmiany i poprawki.
To naprawdę nie jest trudne i bez problemu zrobisz to samodzielnie!
Kto musi rozliczyć się z podatku
Rozliczyć się z podatku musi każdy, kto otrzymał list z wezwaniem do rozliczenia od Bealstingdienst.
Jeśli nie otrzymaliśmy takiego pisma, może się zdarzyć, że i tak musimy złożyć zeznanie. Wszystko jest zależne od kwoty podatku, którą mamy otrzymać z powrotem lub którą musimy zapłacić.
Aby sprawdzić o jaką kwotę chodzi w naszym przypadku, możemy wykonać „próbne” rozliczenie podatkowe na stronie Mijn Belastingdienst. Dopóki nie zatwierdzimy zeznania, nie zostanie ono wysłane.
Jeśli kwota, której zwrot mamy otrzymać wynosi minimum €16, wówczas powinniśmy złożyć zeznanie. Kwot poniżej €16 Belastingdienst nie wypłaca z powrotem, więc w takim wypadku nie musimy się rozliczać.
Jeśli kwota podatku, który musimy zapłacić wynosi minimum €48, wówczas również musimy złożyć zeznanie. Należy to zrobić przed 14 lipca kolejnego roku. Wówczas unikniemy ewentualnych odsetek. Jeśli natomiast nie złożymy zeznania przed tym terminem i Belastingdienst wyśle nam pismo w tej sprawie, ostatecznie możemy otrzymać karę finansową.
Jeśli kwota nie przekracza € 48, nie musimy składać zeznania. Oczywiście pod warunkiem, że nie otrzymaliśmy z Bealstingdienst wezwania.
Zeznanie należy również złożyć za osobę zmarłą, biorąc bod uwagę powyższe warunki.
Do kiedy należy rozliczyć się z podatku
Rozliczyć się z podatku dochodowego za rok poprzedni możemy po 1 marca i do 14 lipca. Jeśli jednak zależy nam na szybkim otrzymaniu zwrotu, należy złożyć zeznanie przed 8 kwietnia.
Jeśli otrzymaliśmy wezwanie z Belastingdienst, jest w nim napisane do kiedy musimy rozliczyć się z podatku. Zazwyczaj jest to 1 maja. Tych instrukcji zawsze należy się trzymać!
Jeśli nie złożymy zeznania na czas, Belastingdienst wysyła najpierw przypomnienie, a potem ostateczne przypomnienie z nowym terminem. Jeśli nadal nie zastosujemy się do instrukcji, otrzymujemy karę w wysokości € 385. Kara może wzrosnąć do € 5.514 jeśli taka sytuacja powtarza się częściej.
Mówi się, że zeznanie można złożyć za okres do 5 lat wstecz, więc nie trzeba się z tym spieszyć. Jest to tylko częściowo prawdą. Złożenie zeznania możemy odłożyć w czasie tylko wówczas, kiedy nie dostaliśmy wezwania z Belastingdienst i jeśli mamy otrzymać zwrot z podatku.
Jeśli natomiast okaże się, że to my musimy zapłacić podatek w wysokości € 48 lub wyższy, a nie złożyliśmy zeznania przed 14 lipca, musimy się liczyć z koniecznością zapłacenia odsetek. Dlatego na późniejsze złożenie zeznania możemy pozwolić sobie tylko wówczas, kiedy jesteśmy pewni, że za dany rok podatkowy należy nam się zwrot!
Jakich danych potrzebujemy aby rozliczyć się z podatku
Dane osobowe:
- BSN własny, partnera i dzieci
- numer konta bankowego
- DigiD własny i partnera
Informacje na temat dochodu:
- jaaropgaven (roczne podsumowanie dochodu)
- otrzymane alimenty od partnera
Informacje na temat rachunków bankowych:
- jaaroverzicht (podsumowanie roczne) rachunku bieżącego, oszczędnościowego (również dzieci) i innych; do znalezienia w Twoim internetowym koncie bankowym
Jeśli posiadamy dom lub mieszkanie:
- WOZ-waarde (wartość rynkowa nieruchomości), którą znajdziemy na rachunku z gminy za rok poprzedni – WOZ-beschikking
- jaaropgaf (podsumowanie roczne) hipoteki, które znajdziemy zazwyczaj w internetowym koncie banku, w którym mamy hipotekę
- przy kupnie lub sprzedaży domu, koszty odciągnięte przez notariusza
Odliczenia (musimy posiadać dowody poniesionych kosztów):
- prezenty
- koszty opieki medycznej, które nie zostały pokryte przez ubezpieczyciela
- poniesione koszty na naukę
- alimenty
Inne:
- dane pożyczek i innych długów
- dane zapłaconych składek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych
- podsumowanie płatności na ubezpieczenie AOV (niezdolności do pracy)
- dywidendy
Pisma takie jak (jeśli je otrzymaliśmy):
- voorlopige aanslag inkomstenbelasting za dany rok podatkowy
- voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzerkeringswet za dany rok podatkowy
Oczywiście to, czy posiadamy dane dokumenty czy nie, jest zależne od naszej sytuacji.
Jeśli mieszkasz za granicą, dodatkowo musisz posiadać następujące dane:
- adres
- numer telefonu
- DigiD, lub – jeśli nie posiadasz DigiD – login i hasło
Jak złożyć zeznanie podatkowe
Najprościej jest złożyć zeznanie online, logując się do swojego profilu Mijn Belastingdienst. W tym celu musimy oczywiście posiadać DigiD.
Jeśli mieszkasz poza granicami Holandii, możesz zalogować się w tym miejscu za pomocą DigiD lub loginu i hasła. O login i hasło możesz zawnioskować za pomocą TEGO formularza. Dane te otrzymasz w ciągu 10 dni.
Jeśli nie posiadasz DigiD, przeczytaj jak go uzyskać:
DigiD – co to jest i jak go założyć
W niektórych przypadkach możesz również pobrać aplikację „Aangifte 2020” – która co roku jest automatycznie aktualizowana – i rozliczyć się z podatku za jej pośrednictwem. Ta opcja jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy nasza sytuacja w ciągu całego roku podatkowego nie zmieniła się, nie otrzymaliśmy żadnych dodatkowych pieniędzy, ani nie mieliśmy żadnych odliczeń.
Jeśli więc kupiłeś lub sprzedałeś dom, prowadzisz działalność gospodarczą, zmienił się twój partner fiskalny, otrzymałeś spadek, wynajmowałeś swoje mieszkanie, nie mieszkałeś cały rok w Holandii, miałeś dodatkowy dochód z Holandii lub z innego kraju lub miałeś jakieś odliczenia, nie możesz rozliczyć się za pomocą aplikacji.
Wypełnianie zeznania online
Po zalogowaniu się do Mijn Belastingdienst klikamy na Inkomstenbelasting i wybieramy dany rok podatkowy.
Następnie klikamy na niebieski napis Aangifte inkomstenbelasting doen (złóż zeznanie podatkowe).
Z lewej strony widzimy menu z listą kroków. Po wypełnieniu danego kroku, w menu zostanie on oznaczony zielonym znaczkiem.
Po kolei są to takie działy jak:
Wstęp
Dane osobowe
Partner
Wstępnie wypełnione dane
Dane osobowe dzieci
Działalność gospodarcza
Przychody
Mieszkania i inne nieruchomości
Rachunki bankowe i pozostały majątek
Hipoteka i inne koszty
Wydatki
Pytania uzupełniające
Podsumowanie podatków i premii
Wysłanie zeznania
Formularz przewiduje każdą z możliwości i jest dosyć rozbudowany. Nie będę opisywać wszystkich opcji, a jedynie najprostszą sytuację, gdzie wykazujemy jedynie dochód z pracy w Holandii. Jeśli wyświetli Ci się jakieś okno lub pytanie, którego nie opisałam, polecam skorzystać z Translatora Google. Możesz też przerwać wypełnianie zeznania. Wszystkie dane zostaną automatycznie zapisane, a ty wówczas możesz skontaktować się z Belastingiem i poprosić o pomoc.
Możesz też skopiować pytanie, którego nie rozumiesz i przesłać je w komentarzu. Postaram się w miarę możliwości pomóc. Mam jednak nadzieję, że poradzisz sobie sam 😊 Powodzenia!
Wstęp – Introductie
We wstępie znajdziemy informację, że jesteśmy w formularzu dla osób mieszkających w Holandii. Jeśli mieszkamy poza Holandią, musimy rozliczyć się z podatku za pomocą innego formularza.
Dalej przeczytamy również, że większość danych w formularzu jest już uzupełniona. Wszystko co musimy zrobić, to skontrolować i ewentualnie uzupełnić dane. Dane muszą być zgodne z tymi, które widnieją w naszych dokumentach. Jeśli w zeznaniu już widnieją inne dane, należy je poprawić.
W każdej chwili możemy zapisać zmiany i przerwać wypełnianie zeznania, aby wrócić do tego w innym czasie. Na przykład jeśli nie znamy odpowiedzi na jakieś pytanie. Jeśli przez 15 minut nie będziemy używać strony, dane zostaną automatycznie zapisane, a my wylogowani.
Jesteśmy też poinformowani jak uzyskać pomoc, jeśli mamy jakieś pytania.
Przechodzimy do następnego kroku.
Dane osobowe – Persoonlijke gegevens
Nasze nazwisko, data urodzenia i numer BSN są już wpisane. Musimy jedynie podać numer telefonu. Ostatnie okno wypełniamy, jeśli posiadamy doradcę podatkowego. Wówczas wpisujemy jego numer identyfikacyjny. Klikamy na niebieski przycisk „Akkord” i przechodzimy dalej.
Partner
W pierwszym pytaniu musimy odpowiedzieć, czy w 2020 roku posiadaliśmy partnera lub współmałżonka.
W drugim, czy posiadaliśmy współlokatora, który był zameldowany pod tym samym adresem. Podajemy tutaj również dane naszych dzieci, jeśli te urodziły się w 2001 roku lub wcześniej i mieszkają z nami. Jeśli mieszkaliśmy w domu studenckim, gdzie było dużo pokoi, a my wynajmowaliśmy jeden z nich, wówczas zaznaczamy „Nee”.
Jeśli w którymś pytaniu zaznaczyliśmy tak „Ja”, wówczas musimy podać dane partnera lub współlokatora. Nie zwalnia to jednak tej osoby ze złożenia własnego zeznania.
Klikamy „Akkord” i przechodzimy dalej.
Wstępnie wypełnione dane – Vooraf ingevulde gegevens
Tutaj, klikając na małe słowo „Bekijk”, możemy sprawdzić w posiadaniu jakich danych jest Belastingdienst. Te dane są już wprowadzone we wniosku.
Przechodzimy dalej.
Dane osobowe dzieci – persoonlijke gegevens kinderen
W tym pytaniu musimy zaznaczyć czy w 2020 mieliśmy dziecko, które urodziło się po 2001 roku. Obojętnie, czy mieszkało ono z nami, czy nie. Jeśli zaznaczyliśmy „Ja”, musimy podać jego dane.
Przechodzimy dalej.
Działalność gospodarcza – Ondernemingen
Musimy tutaj odpowiedzieć, czy w 2020 roku prowadziliśmy działalność gospodarczą. To pytanie nie tyczy się BV.
Przechodzimy dalej.
Przychody – Inkomsten
W tym bloku zaznaczamy z jakich źródeł uzyskiwaliśmy przychody. Automatycznie są zaznaczone punkty, o których wie Belastingdienst. Jeśli nasz pracodawca zgłosił nasz dochód do „belastingu”, wówczas będzie zaznaczony pierwszy punkt.
Po kolei mamy tutaj takie punkty jak:
- pensje, wypłaty: z Holandii; spoza Holandii; premie, udziały w akcjach firmy i inne wypłaty, od których nie był pobrany podatek dochodowy;
- emerytura i inne zasiłki: emerytura i wypłata uzbieranej kwoty emerytury, którą otrzymujemy jeśli zakończyliśmy pracę dla danego pracodawcy, a uzbierana kwota emerytury była zbyt niska; zasiłki; fundusze emerytalne (III filar) i wypłata uzbieranej kwoty; zagraniczne emerytury i zasiłki; renta inwalidzka; wartość III filaru do 14 lipca 1999; zasiłek TOFA
- dochody z innej pracy: na przykład roznoszenie gazet, ulotek; praca dodatkowa; persoonsgebonden budget; praca jako pomoc domowa; artysta, sportowiec; Nie podajemy tutaj pensji, wypłat i dochodów z działalności gospodarczej.
- dochody z udziałów własnej spółki BV, lub przedsiębiorstwa partnera fiskalnego;
- otrzymane alimenty; również mieszkanie w domu, którego właścicielem jest nasz były partner;
- odzyskane długi i odszkodowania, które mogliśmy odliczyć w latach poprzednich;
Jeśli posiadaliśmy dochody w innych punktach niż te, które są już automatycznie zaznaczone, musimy je zaznaczyć. W przeciwnym razie przechodzimy dalej. Zostaniemy teraz po kolei przekierowani do każdego zaznaczonego tutaj punktu.
Pensje, wypłaty – Inkomsten uit loondienst
Tutaj dla każdego pracodawcy mamy osobne okno. Dane są już wypełnione. Powinniśmy je porównać z danymi w naszych dokumentach i ewentualnie poprawić.
Jedyne co możemy tutaj wpisać, to premie, udziały w akcjach firmy i pozostały dochód, od którego nie był pobrany podatek dochodowy. Oczywiście wszystko tyczy się tej jednej firmy. Jeśli nic takiego nie uzyskaliśmy, pozostawiamy okno puste.
Na dole musimy jeszcze zaznaczyć, czy dojeżdżaliśmy do pracy transportem publicznym. Warunkiem jest posiadanie karty OV. Jest to ważne, ponieważ koszty te możemy odliczyć od podatku.
Poniżej jesteśmy pytani, czy posiadaliśmy jeszcze innego pracodawcę:
Jeśli w danym roku mieliśmy jeszcze dochód z innego kraju, na przykład z Polski, musimy oczywiście zaznaczyć „Ja„. Wówczas podajemy dane firmy, wybieramy z rozwijanej listy, że jest to dochód spoza Holandii „Loon buiten Nederland„, wybieramy kraj i wpisujemy wysokość dochodu brutto przeliczonego na euro.
Jeśli pracowaliśmy w Polsce, bo jeszcze tam mieszkaliśmy, a później przeprowadziliśmy się do Holandii, na wszystkie kolejne pytania odpowiadamy „Nee”. Dochód ten bowiem nie był opodatkowany w Holandii, ani nie były naliczane za niego żadne holenderskie składki. Raczej chyba nie jesteś też holenderskim urzędnikiem pracującym w Polsce 🙂
W ten sposób musimy podać wszystkich kolejnych pracodawców. Jeśli nie było ich już więcej, w kolejnym pytaniu o innego pracodawcę zaznaczamy „Nee„.
Zostaniemy jeszcze zapytani, czy w 2020 mieliśmy prawo do zasiłku Wajong, czyli zasiłku dla młodych osób z niepełnosprawnością. Wybieramy odpowiedź i przechodzimy dalej.
Po kolei zostajemy przekierowani do kolejnych punktów, które były zaznaczone, lub które my zaznaczyliśmy w dziale Inkomsten. Dane albo są już wypełnione, albo musimy je uzupełnić.
Mieszkania i inne nieruchomości – Woningen en andere onroerende zaken
Musimy tutaj zaznaczyć, czy w 2020 roku posiadaliśmy nieruchomości takie jak mieszkanie/dom, dom rekreacyjny, wynajętą działkę lub inny teren. Musimy zaznaczyć „Ja” również jeśli odziedziczyliśmy nieruchomość. Jeśli jeszcze nie została ona podzielona między spadkobiorców, i tak musimy wpisać wartość naszej części.
Rachunki bankowe i pozostały majątek – Bankrekeningen en andere bezettingen
Tutaj oczywiście zaznaczamy jaki majątek posiadamy. Pierwszy punkt „Rachunki bankowe i oszczędnościowe” jest już domyślnie zaznaczony. No bo przecież musisz mieć rachunek bankowy jeśli pracujesz w Holandii. Podajemy również odziedziczony majątek, nawet jeśli nie podzielono go jeszcze między spadkobierców.
Po kolei możemy zaznaczyć takie punkty:
- rachunki bankowe i oszczędnościowe
- minimum 5% akcji i udziałów firmy BV lub NV
- rachunki inwestycyjne, akcje i obligacje, udziały, fundusze inwestycyjne, zielone fundusze inwestycyjne
- ubezpieczenia na życie i dożycie, rachunki oszczędnościowe przy hipotece (założone w celu spłaty hipoteki własnego domu)
- pieniądze na remont i przebudowę otrzymane jako część kredytu hipotecznego (bouwdepot)
- gotówka (tylko jeśli więcej niż € 543)
- pożyczki i darowizny
- Prawo do tymczasowych świadczeń – wypłata emerytury z III filaru i innych tego typu ubezpieczeń na życie
- pozostały majątek: specjalne rachunki bankowe, z których są pobierane składki na ubezpieczenia na życie i fundusze inwestycyjne, udziały we wspólnocie mieszkaniowej, wirtualne środki płatnicze (np. bitcoiny),
- majątek ruchomy, który wynajmowałeś lub zajmowałeś
- prawa do aktywów/majątku na mocy prawa zagranicznego
- ograniczone prawa własności, jak korzystanie z plonów z działek i gruntów
Po zaznaczeniu odpowiednich punktów musimy jeszcze odpowiedzieć na kluczowe pytanie:
Czy wartość majątku, o którym mowa w tym dziale, w dniu 1 stycznia 2020 przekroczyła € 30.846? (Jeśli posiadamy partnera fiskalnego, ta granica wyniesie ponad € 60.000)
Jest to kwota wolna od podatku. Jeśli nie przekroczyliśmy tej granicy, nie musimy płacić podatku za wykazany majątek.
Hipoteka i inne koszty – Hypotheken en andere schulden
Jeśli w pytaniu o posiadanie nieruchomości odpowiedzieliśmy twierdząco, musimy tutaj podać koszty związane z uzyskaniem mieszkania. Koszty hipoteki i inne koszty notarialne. Jeśli nie posiadamy własnego mieszkania ani innych nieruchomości, musimy odpowiedzieć tylko na jedno pytanie.
Dotyczy ono nieruchomości, którą ewentualnie sprzedaliśmy w przeszłości. Jesteśmy pytani, czy po sprzedaniu nieruchomości wciąż mamy dług do spłacenia? Ma to miejsce w sytuacji, kiedy sprzedajemy nieruchomość, ale kwota, którą uzyskaliśmy nie pokrywa w całości kredytu hipotecznego. Czyli, że zostajemy z hipoteką do spłacenia, mimo że nie posiadamy domu. Jeśli taka sytuacja miała miejsce, zaznaczamy „Ja„.
Wydatki – Uitgaven
Tutaj musimy zaznaczyć jakie wydatki ponieśliśmy w 2020 roku.
Są to po kolei:
- Składki na III filar, tylko jeśli nasza emerytura będzie niższa, niż 70% naszego dochodu obecnie. Czyli, że emerytura będzie za niska. Jeśli nie, nie możemy odliczyć tych kosztów.
- Składki na ubezpieczenie z tytuł niezdolności do pracy i/lub na ubezpieczenie dla pełnoletniego niepełnosprawnego dziecka/wnuka.
- Koszty opieki zdrowotnej, które nie zostały pokryte przez ubezpieczyciela.
- Darowizny dla stowarzyszeń, organizacji charytatywnych, organizacji kościelnych, fundacji.
- Wydatki na studia i wykształcenie, jeśli koszty te musimy pokryć z własnej kieszeni.
- Alimenty dla eks-partnera i inne tego typu koszty. Nie podajemy alimentów na dzieci.
- Koszty poniesione na czasowy pobyt osoby niepełnosprawnej w domu, tylko jeśli ta osoba ma 21 lat lub jest starsza, oraz większość czasu przebywa w placówce opiekuńczej.
- Wydatki poniesione przed 2020 rokiem, które nie mogły być odliczone w całości. Możemy odliczyć pozostałą ich część.
Po zaznaczeniu ewentualnych opcji musimy oczywiście podać kwoty, o których mowa. Potem przechodzimy dalej.
Pytania uzupełniające – aanvulledne vragen
Zaznaczamy punkty, które nas dotyczyły w 2020 roku.
Po kolei są to:
- Otrzymałeś voorlopige aanslag za 2020 rok.
- Masz możliwe do odliczenia straty z lat 2011-2019.
- Nie płaciłeś lub niecałkowicie odprowadzałeś od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne AOW, Anw, Wlz i Zvw. Są to składki na ubezpieczenia, które są automatycznie odprowadzane od wypłaty przez pracodawcę w Holandii. Jeśli pracowaliśmy za granicą, najprawdopodobniej od dochodu nie były odprowadzane składki holenderskie. Wówczas zaznaczamy tę opcję.
- Emerytura i fundusz emerytalny (III filar) netto wypłacone nam jednorazowo w 2019 roku.
- Uprawnienia do dochodu w przyszłości, takie jak emerytura i fundusze emerytalne (III filar), które zostały przeniesione za granicę.
Ostatnie zaznaczone okienko, to odliczenie w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania.
Jeśli zaznaczymy któreś okienko, musimy odpowiedzieć na dodatkowe pytania i udzielić dodatkowych informacji.
Podsumowanie podatków i premii – Overzicht belasting en premies
Teraz przejdziemy już do podsumowania, gdzie przeczytamy ile zwrotu z podatku otrzymamy, lub ile podatku musimy zapłacić. Zorgverzekeringswet (Zvw) jest to obowiązkowa składka na opiekę zdrowotną.
Kiedy przejdziemy dalej, będziemy mogli zobaczyć szczegóły wyliczenia podatku i Zvw.
Wysłanie zeznania – naar verzenden
Teraz możemy zapisać zeznanie bez jego wysyłania, jeśli chcemy to odłożyć na później, lub wypełnialiśmy formularz tylko w celu wstępnego wyliczenia. Wówczas klikamy w przycisk „Afsluiten„. Dane zostają zapisane autmatycznie.
Jeśli chcemy od razu wysłać zeznanie, klikamy na ” Opslaan en naar verzenden„.
Jeszcze raz klikamy „Verzenden aangifte„.
Teraz polecam zapisać zeznanie („Opslaan en afdrukken”). Wystarczy jeszcze tylko kliknąć na „Aangifte afsluiten” żeby zamknąć formularz.
UWAGA: Nawet jeśli przy wypełnianiu zeznania podaliśmy dane naszego partnera fiskalnego, on i tak musi się rozliczyć!
Co następuje po złożeniu zeznania
Belastingdienst ma 3 miesiące od momentu otrzymania zeznania, na przysłanie nam decyzji (aanslag), w której określi jaką kwotę otrzymamy lub musimy zapłacić i do kiedy. Pieniądze są wypłacane w ciągu tygodnia od daty, która znajduje się na tym piśmie. Jeśli złożyliśmy zeznanie przed 8 kwietnia, takie pismo powinniśmy otrzymać przed 1 lipca.
Otrzymana decyzja może być wstępna (voorlopige aanslag). Wówczas bazuje na podanych przez nas w zeznaniu danych. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, Belastingdienst musi nam jeszcze wydać ostateczną decyzję (definitieve aanslag). Ma na to 3 lata po zakończeniu danego roku podatkowego. Możemy jednak od razu otrzymać definitieve aanslag bez decyzji wstępnej.
Możemy również otrzymać pismo, w którym jest napisane, że nie otrzymamy w ciągu 3 miesięcy ani definitieve ani voorlopige aanslag.
Jeśli nie zgadzamy się z kwotą podaną w voorlopige aanslag, musimy ponownie złożyć zenznanie. Robimy to również w wypadku, kiedy w pierwszym zeznaniu popełniliśmy błąd i chcemy złożyć korektę. W tym celu musimy ponownie się zalogować na swój profil Mijn Belastingdienst. Korekty nie można składać za pomocą aplikacji.
Jeśli otrzymaliśmy definitieve aanslag i nie zgadzamy się z kwotą na nim umieszczoną, wówczas musimy złożyć zażalenie (bezwaar). W tym celu musimy wypełnić formularz na TEJ stronie. Po jego wypełnieniu zostaniemy poinformowani, czy rzeczywiście niezbędne jest składanie zażalenia, czy może wystarczy złożenie korekty. Zostaniemy też poinformowani co dokładnie musimy zrobić w naszej sytuacji.
Czy ten artykuł ci pomógł? Zostaw proszę komentarz! 😊
Z góry dziękuję i życzę powodzenia przy wypełnianiu zeznania!
Witam serdecznie!
Przypadkowo trafiłam na tę stronę w poszukiwaniu wiadomości na temat zeznania podatkowego w Holandii za rok 2022.
Do tej pory jakoś sobie umiałam poradzić sama, ale w tym roku nie mogę przebrnąć przez jedną kwestię, moim zdaniem zupełnie nową. Czy mogłabym liczyć na pomoc w miarę Pani możliwości?
Czy mogłabym liczyć na pomoc w wypełnieniu
Witaj Dorota,
Przepraszam za późną odpowiedź. Pewnie już dawno rozliczyłaś się z podatku. Nie mogłam pomóc Ci w tej kwestii, ponieważ nie aktualizuję bloga i nie znam zasad rozliczeń z ostatnich lat. Nie zajmuję się też rozliczaniem z podatku.
Pozdrawiam serdecznie.
Witam. Jeżeli, ktoś nie jest zameldowany w Holandii a tylko tu pracuje to wtedy zaznaczamy, że mieszka poza granicami Holandii? Tylko osoby które maja meldunek nóg zaznaczyć, że mieszkają w Holandii i wtedy trzeba rozliczyć się przez DigiD tak ?
Witaj Aneta,
Przepraszam za późną odpowiedź. Tak wnioskuję z odpowiedzi, jaką otrzymałam od Belastingdienst. Oficjalnie bez meldunku można mieszkać w Holandii przez 4 miesiące. Jeśli nie masz meldunku, to Twój adres zamieszkania jest za granicą.
Dzień dobry 🙂
Mam pytanie – muszę rozliczyć się z pracy w Holandii ale nie mam swojego Digid. Natomiast mój chłopak go ma – czy jest możliwość rozliczenia mojego podatku z jego konta?
Proszę o pomoc 🙂
Witaj Ola,
Przepraszam za późną odpowiedź. Pewnie już rozwiązałaś tę kwestię, ale odpowiem na Twoje pytanie, ponieważ może się to przydać komuś innemu. Z tego co wiem, to nie możesz rozliczyć się za pośrednictwem strony chłopaka. Twój chłopak może Cię rozliczyć, ale musisz dać mu upoważnienie poprzez swój DigiD. Tak czy inaczej musisz mieć swój DigiD.
Dzień dobry Aniu.
Piszę po raz kolejny ponieważ 23 listopada minęły już 3 miesiące odkiedy złożyłem swoje zeznanie podatkowe. Jak narazie nie mam żadnej odpowiedzi. Chciałbym dopytać czy odpowiedzi mam się spodziewać w formie listowej czy może po zalogowaniu do belastingu? Trochę sie stresuje że jednak coś posło nie tak a bardzo potrzebuje tych pieniedzy. Dodam że w miedzy czasie dostałem listy z belastingu z ndanymi nr bsn dla mojej żony oraz dzieci…poza tym cisza. Może mogłbym zadzwonić do belastingu i dopytać? Masz może jakiś pomysł?
Pozdrawiam
Pawel
Cześć Paweł,
Przepraszam za późną odpowiedź, ale z powodu pracy zaniechałam prowadzenie bloga i nie zawsze mam czas aby od razu odpisać.
Nie za bardzo jestem w stanie Ci pomóc w tej kwestii. Jeśli masz DigiD, to zaloguj się na swój profil: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/inloggen-mijn-belastingdienst
i sprawdź, czy twoje zeznanie na pewno zostało złożone. Jeśli masz wątpliwości, najlepiej jeśli skontaktujesz się z Belastingdienst. Wtedy wyjaśnisz wszystkie wątpliwości.
Przepraszam, że nie mogę bardziej Ci pomóc.
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Po zalagowaniu moge pobrać zeznanie w pdfie czyli raczej złożyłem je poprawnie. Pytanie czy termin 3miesiecy nadal obowiązuje, liczy sie od daty złożenia czy jak to działa? Zeznanie wysłałem 23 sierpnia czyli juz ponad 3.5 miesiąca temu.
Próbowałem również zadzwonić do Belastingu niestety automat z angielskiego po chwili znowu robi sie Holenderski a po chwili kończy rozmowe. Już nie wiem co mam robić. Nie otrzymałem zadnej odpowiedzi…NIe do końca też wiem w jakiej formie bedzie odpowiedz. Tradycyjną pocztą czy na profilu w Belastingdienst?
Cześć Paweł,
Na tej stronie jest opisane jaką wiadomość powinieneś widzieć, jeśli Belastingdienst otrzymało Twoje zeznanie. Powinna to być wiadomość z żółtym wykrzyknikiem. Według tej strony powinno też tam być napisane do kiedy otrzymasz wiadomość:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/hebben-jullie-mijn-aangifte-ontvangen
Odpowiedź w formie listownej powinieneś otrzymać do 3 miesięcy od momentu złożenia zeznania. Czasami może się to jednak przedłużyć, na przykład jeśli Twoje zeznanie za rok wcześniejszy nie zostało jeszcze rozpatrzone.
Może masz kogoś w swoim otoczeniu, kto potrafi rozmawiać po holendersku i może zadzwonić w Twoim imieniu, aby dopytać o szczegóły? Z Belastingiem możesz się też skontaktować za pomocą social mediów:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/hulpmiddel-contact-op-maat
Możesz też zadzwonić na numer Belastingdienst 0800 – 0543 i po usłyszeniu powitania wybrać 7115. Zostaniesz połączony z działem od podatku dochodowego.
To jest numer dla dzwoniących z zagranicy: +31 555 385 385.
Niestety nie jestem w stanie bardziej Ci pomóc.
Powodzenia.
Witam, nie wiem czy jeszcze Pani korzysta ze swojej strony, mam 2 pytania rozliczylem się sam ale coś mi tu nie pasuje:) u mnie i chciałbym o coś dopytać
Witaj Marcin,
Rzeczywiście, nie prowadzę już i nie aktualizuje bloga. Nie wiem, czy będę umiała Ci pomóc, bo nie zgłębiam tematu ostatnimi laty, ale napisz, jakie masz pytania. Może będę mogła Ci coś doradzić.
Dzień dobry.
Czyli rozumiem że, jesli nie byłem zameldowany w Holandii w roku za który sie rozliczam muszę wybrać jakiś specjany formularz? Wstepnie gdzieś w komentarzach widziałem link klikąłem go ale nadal nie jestem pewny czy wypełniłem odpowiedni da sie to jakoś zweryfikować? Również nigdzie nie zapytano mnie o podanie nr konta, trzeba to zrobić jakoś osobno? Dodam że, nie mieszkam już w Holandii.
Pozdrawiam
Jeszcze chciałem dopytać te składki emerytalne. Czy tu trzeba coś zaznaczyć by otrzymać wiekszy zwrot? Mam wrażenie że czegoś nie zaznaczyłem i moja kwota zwroty wydaje sie mała
Witaj Paweł,
Jeśli nie byłeś zameldowany w Holandii, to rozliczasz się jako osoba mieszkająca cały rok za granicą. Możesz to zrobić online za pomocą DigiD lub loginu i hasła. Podajesz jednak, że cały rok mieszkałeś poza Holandią. Jeśli masz DigiD, to logując się za jego pośrednictwem możesz również podać nr konta. Jeśli nie masz DigiD ani loginu i hasła, możesz złożyć zeznanie za pomocą formularza C. O formularz wnioskujesz telefonicznie +31 555 385 385.
Nie wiem w jaki sposób złożyłeś zeznanie, ale jeśli zrobiłeś to online, to chyba powinno być dobrze, tyle że powinieneś podać, że mieszkałeś za granicą.
Aby móc skorzystać w pełni z ulg podatkowych, powinieneś jeszcze dosłać zaświadczenie z polskiego Urzędu Skarbowego o dochodach z Polski. Wtedy Twój zwrot z podatku może być większy. Pod tym linkiem znajdziesz wzór zaświadczenia, ale może być ono również na druku wydanym przez polski Urząd Skarbowy. Możesz go jeszcze dosłać osobno.
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/zaswiadczenie_o_dochdach_ib0591z11folpol.pdf
Zapewne otrzymasz też od Belastingdienst list z prośbą o dosłanie numeru konta. Patrz odpowiedź na komentarz Doroty. Tam opisałam jak to zrobić.
Nie wiem jakie składki emerytalne masz na myśli. Jeśli masz wątpliwości co do wielkości Twojego zwrotu, to może warto skontaktować się z profesjonalnym doradcą podatkowym? Czy masz potwierdzenie złożenia zeznania i jego odpis?
Ja niestety nie mam wykształcenia w tym kierunku i czerpię informacje tylko z oficjalnych informacji podanych przez Belastingdienst. Dlatego nie zawsze mogę pomóc w każdej indywidualnej sytuacji :/
Mam jednak nadzieję, że trochę Ci pomogłam.
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Mam digid i robilem to online na razie nie wysłałem zeznania. Teraz aż zgłupiałem bo nigdzie też nie chcieli adresu tylko nr telefonu i maila. A jeśli chodzi o nr konta to bezpośrednio na stronie digidu czy Belastindienst?
Pozdrawiam
Nr konta znalazłem dziekuję
Jedynie nie do końca wiem gdzie zaznaczyć że, mieszkałe za granica cały rok. I jeszcze małe pytanko? Jest pytanie o małżonka i jeśli zaznaczyłem żę cały rok nie mieszkała ze mną bo ja byłem w nl a ona w pl to chyba dobrze zaznaczyłem wtedy pojawił sie komunikat że żona nie jest podatnikiem razem ze mną. NIestety sytuacja jaką mam nie pozwala udać mi się do profesjonalisty….
Cześć Paweł,
Cieszę się, że znalazłeś gdzie trzeba podać nr konta.
Niestety nie mam możliwości sama sprawdzenia jak wygląda formularz rozliczenia za pomocą DigiD, bo sama prowadzę działalność i rozlicza mnie doradca podatkowy. Za zeszły rok już się rozliczyłam, więc nawet nie mogę otworzyć tej opcji.
Możesz się rozliczyć za pośrednictwem DigiD. Jeśli więc wypełniłeś krok po kroku wszystkie punkty, to nie powinno być problemu. Możesz wrócić jeszcze raz i dla pewności sprawdzić wszystkie kroki. Jeśli na początku nie było pytania czy rozliczasz się jako osoba mieszkająca w Holandii czy poza nią, to nie musisz się tym przejmować. Raczej nie musisz też wtedy dosyłać zaświadczenia z polskiego US, ale nie zaszkodzi jeśli to zrobisz.
Jeśli przez cały rok nie mieszkałeś z małżonką, to zaznaczyłeś dobrą odpowiedź. W takiej sytuacji żona rzeczywiście nie jest Twoim partnerem podatkowym. (Nie oznacza to jednak, że nie jest Twoim partnerem do Toeslag).
Rozumiem, że cały poprzedni rok mieszkałeś w Holandii i nie miałeś innego pracodawcy w Polsce? Jeśli miałeś jeszcze dodatkowy dochód z Polski, to będę musiała się jeszcze zorientować jak dokładnie w Twoim przypadku wygląda kwestia składek na ubezpieczenia społeczne. Jeśli jednak miałeś tylko holenderski dochód, to nic dodatkowego nie zaznaczasz.
Jeśli pracowałeś przez cały rok na pełny etat, to zwrot z podatku rzeczywiście może być niższy niż na przykład w roku, w którym przepracowałeś tylko kilka miesięcy.
Pozdrawiam 🙂
Chyba jednak nie mam wyjścia musze poszukać specjalisty. Dopiero od 2020 roku jest informazja że, formularz jest dla osob mieszkających cały rok rok w nl i jesli nie mieszkałem mam użyć innego formularza. Wypełniam te zeznania poprzez zalogowanie sie z DigiD i nie wiem czy bedzie dobrze. Nigdzie nie mam opcji zmiany folmarza dla podatników nie bedących rezydentami. Już sam nie wiem czy moge te zeznania wysłać i wrazie czego jak Belasting stwierdzi że, coś jest nie tak to zrobić korektę czy jak to wygląda?
Pozdrawiam
Paweł
Tak dokładnie. Robie to przez DigiD i wypełniam krok po kroku. Nie miałem innego pracodawcy. Nigdzie też nie ma pytania o to czy ja mieszkałem czy nie w Nl tylko o żonę
Paweł, czy możesz podesłać mi link, przez który przeszedłeś do rozliczenia?
Chcę Cię też uspokoić. Wszystko powinno być ok. Nawet jeśli Belastingdienst stwierdzi, że użyłeś złego formularza (o ile się ktoś tego doszuka), to nikt Ci głowy nie urwie 😉
Po prostu zostaniesz poproszony o ponowne rozliczenie za pośrednictwem innego formularza albo o uzupełnienie danych.
Według mnie, ponieważ cały rok mieszkałeś w Holandii i nie miałeś innego pracodawcy, byłeś tu ubezpieczony, to jeśli rozliczysz się normalnie tak jak osoby mieszkające w Holandii, to nikt nie powinien się przyczepić. Kwota zwrotu jest raczej prawidłowa.
Ten link do składania zeznania jest dla osób, które mieszkały cały rok poza Holandią:
https://mijn.belastingdienst.nl/GTService/#/inloggen
Tutaj też możesz zalogować się za pomocą DigiD, wybierając drugą opcję. W tym formularzu będziesz mógł wskazać gdzie mieszkałeś. Ale będziesz też musiał dosłać zaświadczenie z US. No i mogą dojść komplikacje w związku z Twoją żoną. No bo jeśli mieszkałeś za granicą, to zapewne mieszkałeś razem z Nią. Wtedy ona jest Twoim partnerem podatkowym.
Problem leży tak na naprawdę w tym, że Belastingdienst nie określa nigdzie wprost, że kwestia posiadania lub braku meldunku jest kwestią rozstrzygającą na temat tego, który formularz trzeba wybrać. Bardziej opiera się na takich wytycznych jak to gdzie spędzałeś więcej czasu, gdzie masz lekarza, gdzie mieszka Twoja rodzina, czy gdzie jesteś ubezpieczony. Jednak przy okazji innego pytania pracownik Belastingdienst dał mi jasno do zrozumienia, że osoba niezameldowana jest traktowana jako osoba mieszkająca za granicą. Ty jednak faktycznie przez rok mieszkałeś w Holandii. Dlatego w Twoim wypadku nie jest to dla mnie do końca jasne.
Dlatego myślę, że możesz wysłać swoje rozliczenie tak jak je wypełniłeś i nie powinno być problemów. Unikniesz dodatkowej papierkowej roboty, którą miałbyś przy rozliczeniu za pomocą powyższego linku dla osób mieszkających poza Holandią. W najgorszym wypadku Belastingdienst poprosi o ponowne rozliczenie albo o dosłanie danych, a Ty po prostu będziesz miał trochę więcej pracy.
Jeśli jednak możesz się wstrzymać kilka dni z wysłaniem zeznania, to postaram się dopytać w Belastingdienst i rozstrzygnąć raz a dobrze tę kwestię. Zazwyczaj w ciągu 2-3 dni dostaję odpowiedź.
Pozdrawiam 🙂
dziękuje Aniu za takie zaangażowanie. Ja już wysłałem moje zeznanie. Najwyżej jak coś będzie nie tak to wtedy poproszę o pomoc specjalisty.
Witam serdecznie .Rozliczyłam sie juz z urzedem podatkowym,ale przyszło mi pismo ze mam podac nr konta.Chce sie ponownie zalogowac na Mijn Belastingdienst,za pomoca loginu i hasła i za nic nie moge znalezc takiej opcji. Tylko digi di ,a nie mam czegos takiego.Pani Anno moze pani pomóc? Pozdrawiam serdecznie
Cześć Dorota,
Musisz wysłać list do Belastingdienst na adres:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Unit Registreren
Postbus 9055
7300 GT Apeldoorn
W liście musisz podać:
– imię i nazwisko
– adres zamieszkania i jaki kraj
– numer BSN
– dla zwrotu jakiego podatku podajesz numer konta
– numer konta
– BIC
– Imię i nazwisko posiadacza rachunku
– w jakim kraju jest dany bank
– podpis
i dołączyć kopię:
– dokumentu tożsamości (dowodu, paszportu)
– wypis z banku, na którym widać, że podany numer konta należy do Ciebie (na przykład wydruk z konta internetowego) lub zaświadczenie wydane z banku nie starszy niż 2 miesiące.
Pozdrawiam i powodzenia 🙂
Dziekuje serdecznie
Witam.nie posiadam konta w banku.czy mogę założyć konto po otrzymaniu dokumentów z holandii odnośnie kwoty zwrotu i potwierdzenia z banku czy zanim wyślę rozliczenie.
Cześć Sylwia,
Belastingdienst przesyła zwrot na znany przez siebie rachunek bankowy. Możesz przekazać numer rachunku podczas składania zeznania lub po złożeniu zeznania. Powinnaś mieć trochę czasu na dosłanie numeru rachunku zanim Belasting zatwierdzi Twoje rozliczenie. Nie rozumiem jednak po co jest Ci potrzebna decyzja odnośnie kwoty zwrotu do założenia konta w banku?
Najlepiej jest jak najszybciej założyć konto bankowe i jak najszybciej przekazać numer rachunku do Belastingdienst.
Pozdrawiam 🙂
Dzień dobry!
Chciałam się Pani doradzić, ponieważ zaaplikowałam o hasło i login (już do mnie przyszły i udało mi się zalogować), ale pojawiło się pytanie czy przez cały rok mieszkałam w Polsce, zaznaczyłam, że od 20 sierpnia byłam w Holandii (do 18 grudnia) i pojawił mi się taki komunikat: U hebt in 2021 in Nederland gewoond. U kunt dan geen aangifte doen met dit formulier.
Doe aangifte met een aangifteformulier voor belastingplichtigen die een deel van het jaar buiten Nederland wonen. U vindt dit formulier op Mijn Belastingdienst. Kies onder 'Aangifte 2021′ voor 'Aangifte inkomstenbelasting voor belastingplichtigen die een deel van het jaar buiten Nederland wonen doen’.
Rozumiem, że muszę się zalogować przez DigiD, którego nie mam.. Nie jestem rezydentem, najdłużej w Holandii byłam 4 miesiące i raczej nie planuje wyjeżdżać tam ponownie. Z góry dziękuje za pani odpowiedź!
Pozdrawiam
Cześć Klaudia,
Moje pytanie jest takie, czy byłaś zameldowana w Holandii podczas Twojego pobytu. Jeśli tak, to jesteś osobą, która przez cześć roku mieszkała w Holandii, a część poza nią. Wówczas musisz złożyć zeznanie za pomocą formularza M. W tym celu musisz się zalogować za pomocą DigiD lub zawnioskować o przesłanie formularza M w formie papierowej składając ten wniosek:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aanvragen-m-formulier-2021
Jeśli nie byłaś zameldowana w Holandii, to teoretycznie cały rok mieszkałaś za granicą i jesteś Buitenlands Belastingplichtig. Wtedy wciąż możesz się zalogować za pomocą loginu i hasła, które otrzymałaś:
https://mijn.belastingdienst.nl/GTService/#/inloggen
Musisz wtedy jednak podać, że cały rok mieszkałaś poza Holandią.
Mam nadzieję, że pomogłam 🙂
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Dzień dobry,
Proszę o odpowiedź, co z tym zrobić?
Was u heel 2021, of een deel daarvan, in Nederland verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)? Co powinnam tutaj wybrać? Nie bardzo rozumiem o co chodzi? Praca w Holandii tylko 2 miesiące przy zbiorach, w Polsce nie pracowałam w 2021 roku. Studiuję.
Cześć Kasia,
Składki o które chodzi w tym pytaniu, to składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, które Twój pracodawca odciąga od Twojej wypłaty brutto. Jeśli więc byłaś zatrudniona na normalnych warunkach i Twój pracodawca odciągał podatki od Twojej wypłaty, to tak, byłaś część roku obowiązkowo ubezpieczona z tytułu tych ubezpieczeń. Zaznaczasz więc „tak”.
Pozdrawiam i powodzenia 🙂
Dzień dobry Pani Anno. Również mam pytanie odnośnie tego zagadnienia. Pracodawca nie odciągał tych składek, mieszkałam prywatnie bez meldunku. Sama opłacałam ubezpieczenie.
Cześć Marta,
Bardzo cię przepraszam za późną odpowiedź. Twój komentarz zawieruszył mi się gdzieś pośród SPAM-u.
Pisząc, że sama opłacałaś ubezpieczenie, masz zapewne na myśli ubezpieczenie zdrowotne. To ubezpieczenie nie ma nic wspólnego ze składkami, o które pytają w tym punkcie. Jeśli nie byłaś zameldowana, to rozliczasz się jako Buitenlandse Belastingplicht, czyli jako osoba, która cały rok mieszkała poza Holandią.
Składki, o których mowa są obowiązkowe i Twój pracodawca zazwyczaj je opłaca. Są one zawarte w tych podatkach, które pracodawca odciąga od Twojej wypłaty brutto. Jeśli byłaś zatrudniona na normalnych warunkach, to jest prawie pewne, że Twój pracodawca je odciągał. Jeśli masz wątpliwości, to lepiej się z nim skontaktuj. Dowiedz się od swojego pracodawcy, czy na pewno je opłacał i zaznacz adekwatną odpowiedź. Jeśli ich nie opłacał (co raczej byłoby dziwną sytuacją), to będziesz musiała zaznaczyć „nie”. Wtedy Belastingdienst naliczy Ci je i będziesz musiała je zapłacić (odliczy je od zwrotu).
Mam nadzieję, że moja odpowiedź jeszcze Ci się na coś przydała 🙂
Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia
Dzień dobry.Pani Anno czy zaświadczenie z polskiego urzędu skarbowego wysłać pocztą czy można online przy obliczaniu podatku ?
Witaj Dorota,
Zaświadczenie przesyłasz pocztą na adres podany na formularzu:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/zaswiadczenie_o_dochdach_ib0591z11folpol.pdf
Oczywiście jeśli masz zaświadczenie wydane przez US, nie na formularz z Belastingdienst, to również jest ono ważne.
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Super artykuł mam tylko pytanie posiadam Digid (dla niezameldowanych), ale nie mam meldunku w Holandii, czy mimo rozliczenia się tak jak jest podane będę nadal musiała dostarczyć zaświadczenie o dochodach z Poskiego US ? Zaznaczę, że pracowałam cały rok w Holandii
Cześć Imyy,
Dostarczenie zaświadczenia o dochodach nie jest wymagane, ale jeśli chcesz skorzystać z holenderskich ulg podatkowych, to musisz to zrobić.
Dzięki temu możliwe, że uzyskasz większy zwrot z podatku.
Polecam pomyśleć o meldunku. Wiele to ułatwi i pożegnasz się z niepotrzebną papierkową robotą 🙂
Pozdrawiam i powodzenia 🙂
Dzień Dobry. Rozliczyłem sie poprzez portal podatkowy belastingdienst. Dokończyłem wstępnie wypełniony przez urząd formularz zwrotu. Jednak mam wątpliwości co do poprawności. Czy nie muszę przypadkiem złożyć zeznania dla podatników nierezydentów? W polsce byłem do marca. Od marca do czerwca 2021 pracowałem w Holandii. Później od 12 czerwca do października byłem w Polsce po czym znowu od października do końcu roku bylem w Holandii. Który formularz będzie dla mnie odpowiedni? Co teraz gdy okaze sie ze wyslalem zły formularz? Czy mogę wysłać nowy juz prawidłowy?
Cześć Mateusz,
Wszystko zależy od tego, czy meldowałeś się w Holandii. Jeśli byłeś zameldowany w Holandii, a potem wymeldowałeś się, bo zjechałeś do Polski, to oficjalnie przeprowadziłeś się do innego kraju. Wówczas musisz wypełnić formularz M.
Piszesz jednak, że od października do końca roku przebywałeś w Holandii. Rozumiem więc, że albo w ogóle nie jesteś zameldowany, albo się nie wymeldowywałeś. W takim przypadku jak najbardziej możesz rozliczać się online za pośrednictwem portalu.
Oczywiście musiałeś też podać dochody z Polski. Jeśli spełniasz warunki i chcesz aby przysługiwały Ci holenderskie ulgi podatkowe, musisz również dosłać zaświadczenie o dochodach z Polski wydane przez polski US. Zaświadczenie możesz dosłać po złożeniu zeznania. Pod tym linkiem znajdziesz wzór zaświadczenia po polsku i w nim warunki, które musisz spełnić, aby ubiegać się o holenderskie ulgi podatkowe:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/zaswiadczenie_o_dochdach_ib0591z11folpol.pdf
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Dzień dobry, świetny poradnik. Mam jednak pytanie co do loginu i hasla, które dostaje się w 2 osobnych listach z Belastingu. Otrzymałam już oba te dane, gdzie należy je wprowadzić aby się zalogować? Przy logowaniu przez DigiD i wybraniu 'zaloguj się przez login i haslo’ ciągle wyskakuje błąd, natomiast kiedy klikam logowanie z innych krajów europejskich, Polska nie jest dostępna :/ Gdzie dokładnie należy się zalogować aby mieć dostęp do swojego zeznania?
Cześć Jola,
Jeśli dostałaś login i hasło od Belastingdienst, a nie z DigiD, to najprawdopodobniej są to dane do zalogowania do złożenia zeznania, a nie do zalogowania przez DigiD.
Kliknij w ten link:
https://mijn.belastingdienst.nl/BelastingdienstAuthenticatie/toonServiceBerichten.do
Tam wprowadź login i hasło. Powinno zadziałać.
Pozdrawiam i powodzenia 🙂
Witam,
Po wejściu w link, który Pani podała nie widzę tej opcji, o której Pani wspomniała. Do wyboru jest tylko: 1. Inloggen met DigiD, 2. Inloggen met een Europees erkend inlogmiddel, 3. Inloggen met eHerkenning. Nie ma bezpośrednio „Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord die u van ons hebt gekregen”. Dopiero po wciśnieciu 1. opcji ” Inloggen met DigiD” można na kolejnej stronie kliknąć „Met gebruikersnaam en wachtwoord” i podać login i hasło, ale nie mam pewności czy to o to chodziło.
Witaj Michał,
Rzeczywiście masz rację. Dziwne, bo kiedy kopiowałam ten link, była opcja, o której pisałam. Teraz kiedy w niego klikam, okno logowania wygląda inaczej. Kiedy natomiast ponownie znalazłam właściwą stronę, link wygląda identycznie. To chyba jakiś błąd po ich stronie. Mniejsza o to 🙂
Spróbuj kliknąć w ten link:
https://mijn.belastingdienst.nl/BelastingdienstAuthenticatie/toonServiceBerichten.do
Powinno Cię przekierować od razu do okna logowania. Daj znać czy się udało.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Hejka! Super poradnik. Jednak mam pewne pytanie 😀 Czy jeśli miałam dochody w Polsce, to jak obliczyć tą kwotę z euro na PL? Jaki kurs należy wziąć pod uwagę?
Cześć Amanda,
Dochód w złotówkach przeliczasz według średniego kursu z okresu twojej pracy. Kwoty nie muszą być idealnie dokładne.
Chodzi o podanie dochodu w przybliżeniu.
Pozdrawiam 🙂
Bardzo pomocny artykuł, jedno pytanie przy wypełnianiu wniosku o login i hasło do digi ID rozliczając się z Polski (Verzoek inloggegevens buitenlandse belastingplichtige voor aangifte inkomstenbelasting) nie było możliwości wpisania adresu. Domyślam się, że będzie wysłane na adres który będąc w Holandii podawałem przy rejestracji BSN? Meldunku w Holandii nie posiadałem.
Dziękuję i pozdrawiam.
Dzień dobry Kilian,
Rozumiem, że masz na myśli nie DigiD, tylko login i hasło nadawane w tej sytuacji przez Belastingdienst.
Dane do logowania otrzymasz na adres, który widnieje w systemie Belastingdienst.
Tak jak sam się domyślasz, najprawdopodobniej będzie to adres, który podawałeś przy nadawaniu numeru BSN.
Jeśli nie otrzymasz listów, będziesz musiał skontaktować się z Belastingdienst: +31 555 385 385
Możesz też, dla uniknięcia zamieszania w przyszłości, zaktualizować swój adres.
Z łatwością zrobisz to za pomocą tego formularza: Adreswijziging buiten Nederland doorgeven
Pozdrawiam i życzę miłego dnia 🙂
Witam. Potrzebuje pomocy przy zeznaniu. Rozliczyłam się sama ale teraz nie mam spokoju bo wiem ze coś poszło nie tak. Pozdrawiam
Witaj Renata,
Nie zajmuję się profesjonalnym doradztwem podatkowym.
Czy wypełniałaś zeznanie posiłkując się moim artykułem? Co poszło nie tak? Czy dostałaś jakąś wiadomość od Belastingdienst?
Jeśli podasz mi więcej szczegółów, może będę mogła Ci pomóc.
Jeśli masz wątpliwości, lub problem jest bardziej złożony, polecam skontaktować się z doradcą podatkowym. Wielu Polaków oferuje swoje usługi w tym zakresie.
Życzę powodzenia 🙂
Dzień dobry. W 2019 roku jako student pracowalem w Holandii. Rozliczylem się z urzędem skarbowym i dostalem zwrot podatku. Kilka dni temu dostalem wezwanie do wyslania rozliczenia za rok 2020 mimo ze przez caly rok nie byłem i nie pracowalem w Holandii. Co mam zrobić? Jan
Witaj Jan,
Jeśli otrzymałeś wezwanie od Belastingdienst, to nie możesz go zignorować.
Oczywiście jeśli nie mieszkałeś, ani nie pracowałeś w Holandii, nie masz podstaw aby się rozliczać z podatku.
Z jakiegoś jednak powodu Belastingdienst tego od Ciebie oczekuje. Może nie wymeldowałeś się po wyjeździe z Holandii?
To co radzę zrobić w takiej sytuacji, to skontaktować się z Belastingdienst i wyjaśnić sprawę.
Na piśmie, które otrzymałeś, znajdziesz dane kontaktowe.
Możesz też wysłać wiadomość do Belastingdienst przez profil na Facebooku. Jest to najprostsze rozwiązanie.
Nie ignoruj wezwania. Możliwe nawet, że i tak z jakiegoś powodu będziesz musiał się rozliczyć.
Życzę powodzenia i pozdrawiam
Pani Anno, jestem zainteresowana współpracą:) proszę o kontakt
Dzień dobry Pani Alicjo.
Pozwoliłam sobie wysłać do Pani e-mail. Proszę sprawdzić skrzynkę. Możliwe, że wiadomość trafiła do folderu SPAM.
Pozdrawiam i życzę miłego dnia 🙂
Dzień dobry,
Dziekuje Pani bardzo za ten artykuł, byl niesamowicie pomocny. Mam pytanie, czy jesli rozliczylem sie za pomoca DigiD, ale nie posiadam meldunku w Holandii to czy musze dosylac do Belastingu zaswiadczenia o zerowych zarobkach w Polsce?
Pozdrawiam
Dzień dobry Konrad,
Po pierwsze przepraszam Cię za późną odpowiedź. Staram się odpowiadać jak najszybciej, ale z powodu innych obowiązków nie zawsze mogę zareagować od razu.
Bardzo Ci dziękuję za Twój komentarz 🙂 Bardzo cieszy mnie to, że mój artykuł był pomocny. Jest to bardzo budujące i motywujące do pisania kolejnych artykułów.
Co do Twojego pytania:
Kluczowe jest, czy przez cały rok 2020 nie byłeś zameldowany w Holandii.
Jeśli odpowiedź jest twierdząca, rozliczyłeś się za pomocą formularza C – dla osób mieszkających cały rok podatkowy poza Holandią. Nie ma tutaj znaczenia, czy wypełniłeś zeznanie papierowe czy online.
Jeśli dodatkowo minimum 90% Twojego dochodu za rok 2020 pochodzi z Holandii (i jest tutaj opodatkowane), musisz dosłać oświadczenie o dochodach z Polski.
Formularz możesz pobrać pod tym linkiem: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/zaswiadczenie_o_dochdach_ib0591z01folpol.pdf
Należy go wypełnić, dać do podpisu i podstęplowania we właściwym urzędzie skarbowym w Polsce i odesłać do Belastingdienst.
Jeśli to zrobisz, masz prawo do wszystkich ulg i świadczeń w Holandii, do których mają prawo mieszkańcy tego kraju.
Zamiast powyższego formularza możesz też wysłać zaświadczenie wystawione przez Twój urząd skarbowy.
Życzę Ci powodzenia i pozdrawiam 🙂
Witam ,
formularz C to będzie Aangifte inkomstenbelasting 2020 voor buitenlandse belastingplichtigen?
Witaj Aneta,
Tak, formularz C jest przeznaczony dla osób, które cały rok mieszkały poza Holandią. Jest to więc formularz dla buitenlandse belastingplichten.
W ciągu najbliższych dni uzupełnię artykuł o informacje na temat tych formularzy. Dziękuję Ci za zwrócenie uwagi na to zagadnienie 😊
Pozdrawiam,
Anna
Witam mieszkam w Holandii od 6lat. Zameldowanie posiadam od 2lat. Rozliczyłam się w kwietniu za 2020/2019/2018/2017 oraz 2016 rok. Otrzymałam książkę od belastingu jednakże rozliczałam się już w 2010 r z podatku więc nie powinnam jej otrzymać. Jak mogę to zrobić przez digid ?
Dzień dobry Lauro,
Przepraszam, ale chyba nie do końca rozumiem o co dokładnie chodzi.
Rozumiem, że rozliczyłaś się za poprzednie lata. Tymczasem otrzymałaś od Belastingdienst formularz, aby rozliczyć się ponownie?
Książka, którą otrzymałaś, to najprawdopodobniej formularz M dla osób, które nie były przez cały rok podatkowy zameldowane w Holandii. Jeśli więc zameldowałaś się w 2019 roku, to oficjalnie część roku mieszkałaś poza Holandią, a część w Holandii. Za ten rok musisz więc wypełnić formularz M.
Możliwe, że to dlatego otrzymałaś książkę i musisz ją wypełnić. Wszystko jednak powinno być wyjaśnione w piśmie dołączonym do formularza.
Jeśli zalogujesz się do swojego profilu za pomocą DigiD, tak jak opisałam to w artykule, powinnaś móc zobaczyć, czy Belastingdienst otrzymał Twoje rozliczenia.
Pytasz jak możesz „to” zrobić przez DigiD, ale nie dokładnie rozumiem co konkretnie masz na myśli.
Czy możesz dokładniej wyjaśnić swój problem? Wtedy będę mogła lepiej Ci pomóc 😊
Kluczowe jest to jak zatytułowany jest formularz, który otrzymałaś i co jest napisane w dołączonym piśmie.
Pozdrawiam i powodzenia
Dzień dobry,
staram się samodzielnie rozliczyć z holenderskim urzędem podatkowym, pracowałam sezonowo. Czy dobrze rozumiem, że podpunkt w Jaaropgave „totaal premies werknemersverzekeringen” obejmuje całość składek odprowadzonych przez mojego pracodawcę na rzecz ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, tak więc mogę w zeznaniu zaznaczyć, że przez okres mojej pracy odprowadzane były składki na AOW, Anw, Wlz? Z góry dziękuję za pomoc.
Dzień dobry Anna,
Werknemersverzekeringen to ubezpieczenia pracownicze WW, ZW, WAO i WIA.
AOW, Anw i Wlz to ubezpieczenia społeczne volksverzekeringen.
Jednak twój pracodawca ma obowiązek odprowadzać składki na AOW, Anw i Wlz. Są one zawarte w kwocie loonheffing na twoim pasku do wypłaty (loonstrook lub salarisstrook).
Na jaaropgave są określone jako loonheffing lub volksverzekeringen.
W zeznaniu możesz więc zaznaczyć (a wręcz powinnaś), że składki AOW, Anw i Wlz były odprowadzane za okres Twojej pracy.
Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia w wypełnianiu zeznania 😊
Czy jest możliwość kontaktu mailowego ? Nigdzie nie mogę znaleźć 🙂
Dzień dobry Pani Adrianno,
Rzeczywiście nie znajdzie Pani na blogu naszego maila. W przyszłości pomyślimy o zamieszczeniu formularza kontaktowego.
Pozwolę sobie więc na wysłanie wiadomości na Pani adres mailowy.
Do usłyszenia,
Anna
Witam Pani Anno moj problem z rozliczeniem dochodowym jest nieco bardziej zlozony prosze o kontakt meilowy lub za pomoca fb email:jakubzyla98@gmail.com
FB: Gerard testosteron
Dzień dobry Jakun,
Preferuję opisywanie problemów w komentarzach, bo wtedy więcej osób z podobnym problemem może na tym skorzystać.
Pozwoliłam sobie jednak wysłać do Ciebie e-mail.
Zaznaczam jednak, że nie jestem specjalistką podatkową, nie rozliczam nikogo.
Mogę jednak służyć poradą i spróbować pomóc.
Pozdrawiam
Dziękuję za wyczerpujący artykuł.
Wypełniając C-formulier 2020 dla osób niezameldowanych w Holandii za pomocą Mijn Belastingdienst pytanie
„Land waarin u op 1 januari 2020 woonde” jest odnośnie miejsca zamieszkania, pobytu czy zameldowania?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Dzień dobry Krzysztof,
Generalnie chodzi o kraj zamieszkania, czyli kraj, w którym fizycznie przebywałeś i gdzie toczyło się twoje życie. Belasting interesują Twoje przychody. Chodzi więc o kraj, w którym żyłeś i gdzie ewentualnie przysługiwały Ci świadczenia, ubezpieczenie. Gdzie byłeś oficjalnie. Meldunek ma tutaj drugorzędne znaczenie, chociaż teoretycznie w większości krajów powinieneś zameldować się tam gdzie mieszkasz fizycznie. Miejsce zamieszkania teoretycznie powinno więc być równoznaczne z miejscem zameldowania.
Problematyczna będzie sytuacja, w której nadal mieszkasz w Holandii i mieszkałeś w tym kraju w 2020 roku, ale jesteś niezameldowany. Moim zdaniem powinieneś wówczas i tak wypełnić zeznanie dla osób mieszkających w Holandii. Belastingdienst nie rozróżnia bowiem zeznania dla osób zameldowanych i niezameldowanych tylko dla mieszkających w Holandii i poza nią. Oficjalnie powinieneś po 4 miesiącach pobytu w Holandii się zameldować i wypełnić zeznanie dla osób mieszkających w Holandii. Jeśli jednak jesteś niezameldowany, ryzykujesz wówczas, że ktoś przyczepi się o meldunek.
Jeśli więc 1 stycznia 2020 mieszkałeś i nadal mieszkasz w Holandii, a wypełniasz formularz C dla osób obecnie mieszkających poza Holandią (lub osób, które cały rok 2020 mieszkały poza Holandią), to już musisz kombinować. Naciągane wydaje się podanie jako kraju zamieszkania Polski, gdzie byłeś zameldowany, jeśli pracowałeś w tym czasie w Holandii.
Z drugiej jednak strony jesteś zarejestrowany jako nierezydent więc oficjalnie mieszkasz poza Holandią. Teoretycznie jeśli chcesz się tego trzymać to powinieneś wypełnić formularz C. Wtedy jednak utrzymujesz, że cały rok mieszkałeś poza granicami Holandii i wpisujesz Polskę jako miejsce zamieszkania. Nie do końca jest to tak jak powinno być, bo jeśli ktoś wyłapie, że pracowałeś w Holandii przez czas dłuższy niż 4 miesiące, a logiczne jest, że nie dojeżdżałeś do pracy z Polski, teoretycznie może się przyczepić. Myślę jednak, że jeśli w papierach będzie się wszystko zgadzać, nikt nie będzie nadgorliwy.
Nie znam jednak Twojej sytuacji i kombinuję na ślepo.
Dlatego jeśli nadal masz wątpliwości i jeśli nie masz nic przeciwko temu, możesz nieco dokładniej opisać swoją sytuację. Wtedy będę mogła jaśniej odpowiedzieć na twoje pytanie i pomóc Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.
Pozdrawiam i życzę miłego dnia 😊
Dziękuję za odpowiedź.
Pracowałem prawie cały 2020 rok w Holandii, mieszkałem w Holandii bez meldunku. Miałem tylko przerwę 6 tyg bez umowy, urlop w Polsce.
Teoretycznie powinien być zameldowany w gminie jednak że względu na moją umowę która może być rozwiązana z dnia na dzień czytałem, że meldunek nie jest wymagany gdyż jestem pracownikiem tymczasowym.
Odpowiedz od Belastingdienst na pytanie o moją sytuację:
„Jeśli mieszkałeś poza Holandią przez cały 2020 rok, wypełnij formularz C, aby złożyć zeznanie podatkowe. Aby skorzystać z tego formularza, musisz spełnić wszystkie wymagania, które można znaleźć na naszej stronie: https://bit.ly/3cdrnDe (po holendersku).”
Rozumiem. No cóż, sytuacja rzeczywiście jest dosyć problematyczna. Szczerze mówiąc trudno jest mi powiedzieć jak to powinno wyglądać w takiej nietypowej sytuacji. Wiem, że na pewno nie jesteś jedyną osobą z takim problemem, jednak nie wiem jak podchodzi do tego Belastingdienst. Dlatego przepraszam, że trochę namieszałam w poprzedniej odpowiedzi.
Oficjalnie masz obowiązek zameldować się najpóźniej po 4 miesiącach pobytu w Holandii. Charakter pracy nie ma tutaj znaczenia. Jeśli tracisz pracę z dnia na dzień i wyjeżdżasz z Holandii, wtedy po prostu się wymeldowujesz. Oficjalnie, jeśli nadal mieszkasz w Holandii, to powinieneś być zameldowany i rozliczać się za pomocą standardowego zeznania.
W Twojej sytuacji, jeśli Belasting odpowiedział, że powinieneś wypełnić formularz C, to chyba rozsądnie byłoby się tego trzymać. Tym bardziej, że skoro jesteś zameldowany w Polsce, to w Polsce też podlegasz obowiązkowi podatkowemu.
Do tego BSN uzyskałeś jako nierezydent i podałeś adres w Polsce. Oficjalnie więc mieszkasz poza granicami Holandii. Rzeczywiście rozsądniej jest się tego trzymać. Dlatego rzeczywiście formularz C wydaje się być odpowiedni.
Wybierając ten formularz utrzymujesz, że mieszkałeś cały rok poza Holandią i jako kraj zamieszkania wpisujesz Polskę. No bo trzeba być konsekwentnym 😊 Teoretycznie powinno się wszystko zgadzać, chociaż nie do końca jest to tak jak powinno być. Myślę jednak, że nikt nie będzie się czepiać, jeśli w papierach będzie wszystko grać. Ale radzę, jeśli wciąż mieszkasz w Holandii, pomyśleć o meldunku.
Pamiętaj jednak, że to jest tylko moja rada i sam ponosisz odpowiedzialność za informacje, które wpiszesz w zeznaniu.
Tak czy siak życzę powodzenia w wypełnianiu zeznania. Jeśli będziesz mieć jeszcze jakieś pytania techniczne, to pisz. Mam nadzieję, że będę bardziej pomocna 😅