UWAGA: Wpis dotyczy roku 2020 i może zawierać nieaktualne informacje!!!
Czym jest DigiD
Wielu osobom wydaje się, że DigiD to jest jakiś kod, tak jak na przykład numer BSN, który wpisujemy i wszystko działa. Tym czasem nie jest to stricte kod, ale narzędzie, swojego rodzaju login. DigiD jest skrótem od Digitale Identiteit (cyfrowa tożsamość). Umożliwia bezpieczny dostęp do usług świadczonych za pośrednictwem stron internetowych przez wiele organizacji i instytyucji.
Na przykład:
– instytucje państwowe: (Belastingdienst, SVB, UWV, Donerregister),
– gminy,
– prowincje,
– regionalne organy do spraw gospodarki wodnej (waterschappen),
– policja,
– szpitale, lekarze domowi, apteki,
– towarzystwa ubezpieczeń zdrowotnych.
Posiadając DigiD możemy z łatwością załatwiać następujące sprawy:
– składanie rocznego rozliczenia podatkowego online,
– wnioskowanie o dofinansowanie (toeslag),
– wnioskowanie o usługi w naszej gminie (np. wypis z ewidencji ludności – uitreksel uit BRP)
– zarządzanie naszą polisą ubezpieczenia zdrowotnego online,
– wiele innych.
DigiD nie jest obowiązkowy, ale coraz więcej instytucji korzysta z tego narzędzia, jako jedynej opcji logowania do osobistego profilu on-line. Aby więc móc cokolwiek załatwić przez internet, musimy posiadać DigiD. W przeciwnym razie będziemy zmuszeni kontaktować się z instytucjami telefonicznie lub będziemy musieli osobiście udawać się do danej organizacji. Wiąże się to oczywiście z kosztami.
Jak Wyrobić DigiD
DigiD jest darmowy i można go w łatwy sposób wyrobić za pośrednictwem TEJ strony internetowej.
Aby uzyskać DigiD musimy posiadać numer BSN.
Jeśli jesteśmy zameldowani na terenie Holandii, należy po załadowaniu wyżej wymienionej strony kliknąć w taki przycisk:
i wypełnić formularz. Wpisujemy po kolei:
- numer BSN,
- datę urodzenia,
- kod pocztowy,
- numer domu.
Następnie musimy ustalić swój login i dwukrotnie wpisać hasło. Później wpisujemy nasz numer telefonu i adres e-mail.
Po wypełnieniu zgłoszenia otrzymujemy pocztą kod aktywacyjny. Aby go aktywować otwieramy tę samą stronę internetową i klikamy w znajdujący się poniżej przycisk:
Możemy to zrobić w ciągu 20 dni od od otrzymania kodu. Musimy tutaj podać nasz ustalony wcześniej login i hasło i otrzymany kod aktywacyjny. Teraz nasze konto DigiD jest aktywne.
DigiD bez meldunku
Jeszcze do niedawna, aby wyrobić DigiD, meldunek był wymagany. Obecnie jednak jest wymagany jedynie nr BSN. W zależności od tego czy posiadamy meldunek, czy nie, DigiD możemy wyrobić na dwa sposoby.
Należy jednak pamiętać, że jeśli mieszkamy w Holandii dłużej niż 4 miesiące, teoretycznie musimy się zameldować. Wówczas jesteśmy rezydentami w Holandii i jesteśmy wpisani do rejestru BRP. I wtedy wyrabiamy DigiD tak, jak opisałam to powyżej.
Jeśli mieszkamy krócej i mamy BSN bez meldunku, to dla Państwa holenderskiego nie jesteśmy rezydentami tego kraju i oficjalnie mieszkamy za granicą. Tak jak osoby rzeczywiście mieszkające za granicą, jesteśmy wpisani do rejestru dla nierezydentów RNI. Nawet jeśli mieszkamy w Holandii dłużej, ale ciągle się nie meldujemy, nadal jesteśmy wpisani do tego rejestru.
Nasza sytuacja pod tym kątem jest więc zbieżna z sytuacją osób mieszkających za granicą. I jeśli nie mamy meldunku, o DigiD wnioskujemy właśnie za pomocą formularza „dla osób mieszkających za granicą”. Poniżej opisuję tę procedurę.
PS: Jeśli posiadacie własne doświadczenia w kwestii uzyskania DigiD bez meldunku, proszę podzielcie się tym w komentarzu. Z góry dziękuję. 😊
DigiD jeśli mieszkasz za granicą
Jeśli mieszkamy poza Holandią, lub po prostu nie mamy meldunku, od niedawna również możemy wyrobić sobie DigiD. W tym celu wchodzimy na tę stronę i klikamy na napis „Ik woon in het buitenland”.
Następnie klikamy na pomarańczowy przycisk z napisem „DigiD aanvragen als u in het buitenland woont„.
Musimy posiadać:
- paszport lub dowód osobisty,
- numer BSN i w związku z tym musimy być wpisani w rejestrze nierezydentów RNI (jako osoby mieszkające poza Holandią lub mieszkające w Holandii krócej niż 4 miesiące/niezameldowane),
- numer telefonu i adres e-mail.
W rubrykach poniżej wpisujemy:
- BSN,
- datę urodzenia,
- obywatelstwo,
- nr dokumentu tożsamości (może być polski dowód lub paszport),
- datę ważności dokumentu tożsamości.
- klikamy w przycisk „Volgende” i dalej postępujemy wg instrukcji.
Po wypełnieniu wniosku nie otrzymamy kodu aktywacyjnego, ale kod „do okienka”. Z tym kodem musimy w ciągu 30 dni zgłosić się osobiście do jednego z punktów DigiD. Lista punktów DigiD w Holandii i poza Holandią.
Musimy zabrać ze sobą dokument tożsamości, numer BSN i kod otrzymany przy rejestracji. W punkcie otrzymamy list z loginem, hasłem i kodem aktywacyjnym DigiD, za pomocą to których danych możemy aktywować konto, tak jak opisałam to powyżej.
Jeśli mieszkamy poza Holandią i nie przebywamy na jej terenie, to zamiast jechać do punktu, możemy umówić się na wideorozmowę. Za jej pośrednictwem uzyskamy kod aktywacyjny. Na wideorozmowę musimy mieć przygotowany kod „do okienka”, dokument tożsamości, numer BSN, login i hasło do DigiD.
Na widerozmowę umówisz się TUTAJ.
Kontrola SMS
Oprócz zabezpieczenia nazwą użytkownika i hasłem, możemy również aktywować opcję dodatkowej kontroli za pomocą sms. Wówczas przy logowaniu na nasz numer telefonu zostaje wysłany darmowy sms z kodem.
Jeśli przy składaniu wniosku o DigiD podaliśmy nasz numer telefonu, powinien on być przypisany do naszego konta i sprawa powinna być uproszczona.
W przeciwnym razie musimy zalogować się na nasze konto DigiD (za pomocą aplikacji lub loginu i hasła) i w dziale Controle via sms wybrać Controle via sms aanvragen. Teraz wybieramy jedną z opcji:
- za pomocą aplikacji,
W aplikacji wpisujemy numer telefonu, klikamy „Volgende„, wpisujemy otrzymany sms-em kod, skanujemy kod QR z monitora komputera, klikamy „Activeren” i wpisujemy ustalony wcześniej przez nas kod PIN. Gotowe.
- za pomocą listu (brief).
Podajemy numer telefonu, na który otrzymamy kod aktywacyjny. Musimy wpisać ten kod na stronie. W ciągu kilku dni otrzymamy list z kolejnym kodem.
Kiedy go otrzymamy, ponownie musimy się zalogować na swój profil DigiD i kliknąć Activeringscode uit brief invoeren.
Następnie wyświetli się okno, gdzie musimy zaznaczyć, że chcemy aktywować funkcję kontroli za pomocą sms.
Musimy również jeszcze raz się zalogować podając nazwę użytkownika i hasło. Następnie należy wpisać kod, który otrzymamy sms-em na podany przez nas numer telefonu a następnie kod, który otrzymaliśmy w liście. Funkcja sms jest aktywna. Możemy zamknąć okno przeglądarki.
Aplikacja mobilna DigiD. Aktywacja.
Możemy również pobrać aplikację DigiD na urządzenie mobilne. Ułatwi nam ona logowanie. Coraz częściej jest ona również jedyną możliwością zalogowania się w danym serwisie.
Po pobraniu aplikacji musimy dokonać jej aktywacji. Możemy to zrobić za pomocą:
- kodu wysłanego w wiadomości sms, jeśli nasz numer telefonu jest przypisany do konta DigiD,
- listu, który otrzymamy pocztą w ciągu 3 dni,
- funkcji czytnika NFC, jeśli my posiadamy holenderski dokument tożsamości wydany po 14 listopada 2014.
W aplikacji musimy podać nasz login i hasło DigiD, które ustaliliśmy przy składaniu wniosku i wybrać opcję aktywacji: sms, list (brief), dokument tożsamości (identiteit bewijs).
Jeśli wybieramy to pierwsze, to przepisujemy kod z sms-a, jeśli drugie, musimy poczekać kilka dni na otrzymanie listu i zawarty w nim kod wprowadzić w aplikacji. Jeśli to trzecie, to po automatycznym uruchomieniu czytnika NFC, przyłożyć z tyłu telefonu holenderski dokument tożsamości.
Teraz ustalamy sobie nasz unikalny kod PIN, który musimy zapamiętać. Login i hasło nie będą nam więcej potrzebne. Przy użyciu aplikacji na urządzeniu mobilnym, możemy się logować nawet na komputerze. W tym celu sczytujemy za pomocą aplikacji kod QR, który wyświetlił się na ekranie komputera.
Upoważnienie osoby trzeciej
Może zdarzyć się tak, że ktoś inny zarządza naszymi sprawami administracyjnymi. Wówczas możemy upoważnić (machtigen) taką osobę, aby mogła również zarządzać sprawami gdzie wymagany jest DigiD. Wniosek o upoważnienie składamy za pośrednictwem TEJ strony.
Może to zrobić zarówno osoba upoważniająca (Iemand machtigen) jak i upoważniana (Gemachtigd worden).
Osoba upoważniana musi posiadać numer BSN i datę urodzenia osoby, w imieniu której będzie zarządzać sprawami związanymi z posiadaniem DigiD. Po złożeniu wniosku zostaje wysłany kod aktywacyjny, który otrzymuje pocztą zawsze osoba upoważniająca. Przekazuje go osobie, którą chce upoważnić, a ta musi go aktywować na stronie. W tym celu musi się zalogować przy pomocy swojego DigiD, oraz musi posiadać numer BSN osoby upoważniającej.
Po aktywowaniu kodu może już, kiedy jest to wymagane, logować się za pośrednictwem swojego DigiD w imieniu kogoś innego.
Witam.czy poprzez digid mogę na stronie UWV zapisać się jako poszukujący pracy i złożyć wniosek o zasiłek dla bezrobotnych -nie posiadam stałego zameldowania,dziękuję i pozdrawiam Konrad
Witaj Konrad,
Tak, za pośrednictwem DigiD możesz zalogować się na stronie UWV. Nie wiem, czy możesz tam złożyć wniosek o zasiłek. Wszystko zależy od Twojej indywidualnej sytuacji. Polecam zalogować się na stronie UWV i sprawdzić, czy możesz to zrobić.
Czy BSN na papierze jest konieczne podczas wideorozmowy? Mieszkam w Polsce aktualnie i póki co nie planuje być w Holandii w najbliższym czasie żeby wyrabiać kopię BSN, chciałbym rozliczyć pit za 2021 rok . Czy wymagany jest dokument czy wystarczy podać numer ? Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam! 😉
Witaj Szymon,
Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie. Polecam skontaktować się z Belastingdienst, co jest również możliwe za pomocą socialmediów.
W jakim języku odbywa się rozmowa w celu odebrania digid kodu?
Witaj Katarzyna,
Rozmowę przeprowadzasz z osobą holenderskojęzyczną, ale jestem przekonana, że może się ona również odbyć po angielsku, a jeśli trafisz na odpowiednią osobę, możliwe że też po niemiecku.
Pozdrawiam
Witam
Kod aktywacyjny powinien składać się z sześciu cyfr, a mi na wideorozmowie podano kombinacje 9 liter i cyfr ,co zrobić?
Pozdrawiam
Witaj Sisi,
Trochę to dziwne.
Kod składający się z 9 cyfr i/lub liter to balicode – kod do bramki. Powinnaś go otrzymać sms-em lub za pośrednictwem e-maila. Mając ten kod, login i hasło do DigiD dopiero umawiasz się na wideorozmowę aby otrzymać 6-cyfrowy kod aktywacyjny.
Myślę, że jedyne co możesz zrobić w tej sytuacji, to ponownie umówić się na wideorozmowę i wyjaśnić tę kwestię. Pamiętaj, że oprócz baliecode, loginu i hasła będziesz też potrzebować ważnego dowodu tożsamości i numeru BSN.
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
Czy jest w ogóle taka opcja żeby można było aktywować DigiD w Polsce, lub upoważnić kogoś z rodziny ?
Witaj Marcin,
Tak, jest taka opcja, aby uzyskać kod aktywacyjny bez konieczności udawania się do punktu DigiD, ale tylko jeśli mieszkasz poza Holandią.
Mianowicie możesz umówić się na wideorozmowę, podczas której zostanie zweryfikowana Twoja tożsamość i otrzymasz kod aktywacyjny. Na rozmowę umawiasz się za pośrednictwem tego linku:
https://www.vfsvisaonline.com/Netherlands-Global-Online-Appointment_Zone2/AppScheduling/AppWelcome.aspx?P=x4hBczF2Nl+89gUZrd6c1J4td07oV1jdupHd%2fO3fTS8%3d
Po umówieniu rozmowy otrzymasz potwierdzenie na adres mailowy.
Pozdrawiam i powodzenia 🙂
Witam nie mogę się doszukać gdzie najbliżej z Ede mogę odebrać cod DigiD
Cześć Wiola,
Pod tym linkiem znajdziesz spis placówek, w których możesz odebrać kod DigiD:
https://www.digid.nl/buitenland/balies/
Wydaje mi się, że najbliżej masz do Montferland (50km)
Pod tym linkiem znajdziesz informacje:
https://www.montferland.info/digid-voor-nederlanders-en-eer-onderdanen-die-wonen-het-buitenland-niet-ingezetenen
Pozdrawiam i powodzenia 🙂